Capitolul 5. Dilemele etice în afaceri
Dilemele etice pot fi definite ca situaţii neclare,
probleme care îi pun în încurcătură pe cei care iau decizii, în dorinţa de a
echilibra performanţele economice şi cele sociale.
Cele mai multe dileme etice în afaceri apar în
următoarele domenii:
Ø
marketing:
reclama, publicitatea, ambalajul produsului;
Ø aprovizionare: favoruri din partea furnizorilor;
Ø producţie: calitatea materiilor prime şi a produselor
finite, costurile;
Ø resursele umane: angajare, salarizare, motivare,
evaluare, promovare.
Cea mai dificilă situaţie pentru manageri o reprezintă existenţa dilemelor etice. O dilemă etică se naşte când toate alternativele posibile din cercetările efectuate au o consecinţă negativă în plan social. Bunul sau răul nu poate fi precizat şi clar identificat. În primul rând dilemele etice sunt generate de raportul dintre performanţele sociale şi cele economice, realizarea echilibrului fiind deosebit de dificil, mai ales în condiţiile inexistenţei unei informaţii complete care să poată crea o imagine globală asupra dimensiunilor economice a angajamentelor sociale precum şi a consecinţelor sociale generate de un comportament pur economic. Este şi cazul revendicărilor pe care le pretind unele minorităţi “grupuri de presiune dedicate unei singure cauze care o consideră de o moralitate incontestabilă; nu urmăresc să obţină sprijinul majorităţii şi nici măcar să o atragă, căci astfel s-ar putea să fie nevoie să recurgă la compromisuri”.
Nu este uşor să fie găsite soluţiile pentru dilemele
etice. Managerii trebuie să investigheze cu
multă atenţie toate aspectele problemei şi să adopte o decizie care să
fie judecată după consecinţele sociale şi mai puţin după rezultate economice de
moment. “Practicarea unui management modern, pe coordonate morale, a dovedit că
rezolvarea dilemelor manageriale este în corelaţie cu valorile personalităţilor
individuale angajate în actul decizional managerial”.
Dilemele etice apar în lumea
afacerilor atunci când există o neconcordanţă între principiile etice şi situaţia practică, între ceea ce se
doreşte şi ceea ce este de fapt, între
sistemele proprii de valori şi modul de satisfacere practică a nevoilor.
Se remarcă de fapt, una din problemele practice extrem de
dificil de rezolvat, deoarece viaţa demonstrează cu prisosinţă că ceea ce este
etic pentru unul poate părea lipsit de etică pentru altul.[1]
Din punctul de vedere al managerului, atenuarea acestor stări (practic, nu se poate vorbi de
dispariţia conflictelor de interese intra sau extra organizaţionale) va avea
succes numai prin conştientizarea, cunoaşterea şi instrumentarea principiilor
etice, a standardelor etice şi a sistemelor de valori proprii domeniului
economic şi, în detaliu, a organizaţiei pe care o conduce.
Etica în afaceri reprezintă aplicarea standardelor morale
la situaţiile concrete din afaceri. Oamenii
de afaceri se confruntă zilnic cu probleme de natură etică, ce decurg dintr-o
varietate de surse. Unele sunt mai rare, altele apar cu regularitate.
“Paradoxul etic” poate fi pus sub semnul unei grave
interogaţii pentru omul de afaceri: să-şi asume responsabilitatea şi riscurile
inerente acţiunii sale economice sau să rămână la judecata morală, abstractă,
lipsită de angajare responsabilă?
Această dilemă -responsabilitate/moralitate-
impune mutarea accentului discursului asupra codului de conduită a omului de
afaceri de la “moralism” la etica responsabilităţii.
este cu adevarat fascinant
RăspundețiȘtergere