Capitolul 2. Nivelurile de
aplicare ale eticii în afaceri
Conceptele centrale cu care operează etica afacerilor sunt: datorie şi utilitate. Afacerile sunt un mediu care este perceput ca mai puţin nobil, eventual un mediu fără "scrupule" fiindcă este legat de profit. Viciile clasice, cum ar fi lăcomia sau avariţia, trec drept motivaţii frecvente pentru intrarea în lume afacerilor.
Aceasta nu înseamnă că nu a existat o tendinţă permanentă
ca afacerile să fie guvernate de valori şi
norme morale, oricât ar părea de paradoxal, având în vedere tipul de motivaţii amintite mai sus.
În afaceri pot să fie detectate câteva niveluri de
aplicare ale eticii :
1.
Nivelul micro- este cel care se stabileşte între indivizi în baza principiului
corectitudinii schimbului. Acest nivel este mai aproape de etica tradiţională şi cuprinde: obligaţii,
promisiuni, intenţii, consecinţe, drepturi individuale. Toate acestea se află sub principiile schimbului cinstit, câştigului cinstit,
tratamentului corect. Unui astfel de nivel i se aplică ceea ce
Aristotel numea dreptate comutativă, cea
practicată între egali. O firmă care vinde maşini, trebuie să-şi prevină cumpărătorii dacă ele au
defecte la sistemul de frânare sau o firmă care vinde anticoncepţionale trebuie să prevină clienţii că
acestea produc dereglări hormonale. Clientul
trebuie considerat raţional, autonom şi trebuie informat ca să poată cumpăra serviciul sau produsul în cunoştinţă de cauză.
2.
Nivelul macro- se referă la reguli instituţionale
sau sociale ale comerţului, ale lumii
afacerilor. Conceptele centrale cu care se operează pentru acest nivel sunt: dreptate
şi legitimitate. Problemele puse în contextul nivelului macro sunt de de natura filosofică, preponderent etică şi sunt
de tipul următor: Care e scopul
pieţei libere? Este proprietatea privată
un drept prioritar? Este drept sistemul de reglementare al pieţei? Ce rol trebuie să aibă statul în afaceri? Sunt corecte şi echitabile politicile de
impozitare aplicate firmelor?
3. Nivelul corporaţiilor. Discuţiile etice se referă
preponderent la rolul jucat în societate, la responsabilitatea socială şi internaţională a corporaţiilor.Nivelul macroeconomic pune şi problema stringentă a
problemelor etice în globalizarea afacerilor. Ele apar mai ales când unele
corporaţii internaţionale desfăşoară afaceri în ţări cu economii slab
dezvoltate, cu un nivel mai redus de maturizare a conştiinţei civice.
Consimţământul obţinut în urma unei informări deficitare sau mincinoase (în
reclama unor produse), dreptul la un mediu natural sănătos (ecologizarea Occidentului
prin transferul tehnologiilor poluante în Est), utilizarea unor practici
neloiale (dumpingul sub forma înlesnirilor de taxe acordate în ţările lumii a
treia), dependenţa de corporaţii (creşterea polarizării sociale din cauza
dominaţiei corporaţiilor în viaţa publică, în America Latină) sunt tot atâtea
exemple care demonstrează necesitatea implicării eticii manageriale şi pe plan
internaţional.Astăzi, toate organizaţiile din lume trebuie să recunoască
importanţa şi necesitatea luării în considerare a unor concepte ca: etică,
morală, responsabilitate socială, echitate şi, totodată, să încerce să le
implementeze în cultura lor organizaţională.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu